CRM dla małej firmy usługowej – jak wybrać?

CRM dla małej firmy usługowej – jak wybrać?

5 lutego, 2024 0 przez Redakcja

Prowadzenie małej firmy usługowej wiąże się z wieloma wyzwaniami. Biznes usługowy charakteryzuje się najczęściej dużą różnorodnością potrzeb klientów i ustaleń dotyczących realizacji zlecenia. Mając 2-3 stałych klientów można nad tym zapanować, ale już większa liczba rotujących klientów wymusza wdrożenie choćby prostych rozwiązań pomagających w uporządkowaniu pracy. Jednym z takich narzędzi jest CRM dla małej firmy usługowej.

Czy CRM nie jest zarezerwowany wyłącznie dla dużych firm?

To całkowicie błędne przekonanie, które skutkuje tym, że małe firmy boją się wdrażać systemy informatyczne zakładając, że są zarezerwowane wyłącznie dla dużych firm. System CRM lepiej wdrożyć gdy nasza firma jest mała i zwinne niż później gdy potrzeby znacznie urosły i przestajemy panować nad procesami.

Dlaczego? Po pierwsze wdrożenie systemu CRM w małej firmie przebiega bez zakłóceń dla funkcjonowania firmy, co w przypadku dużych firm o rozbudowanych strukturach jest znacznie trudniejsze. To właśnie dlatego większość nieudanych wdrożeń dotyczy dużych firm.

CRM nie musi być drogi, wystarczy dobrze poszukać

Na rynku funkcjonują dziesiątki systemów CRM. Jedne są bardzo drogie, a jeszcze inne całkowicie darmowe. Jak w wielu sytuacjach skrajności nie są dobrym wyborem. Drogi system CRM, to ogromna inwestycja i wysokie koszty utrzymania. W małej firmy taka inwestycja może się nigdy nie zwrócić, albo po kilku miesiącach oczekiwania na efekty wydatki przytłoczą właściciela, który zdecyduje się zrezygnować z CRM-a w firmie.

Na drugim biegunie znajdują się całkowicie darmowe systemy. Często rozbudowane i dające wiele możliwości. Niestety nie ma czegoś takiego jak całkowicie darmowy CRM. Płacimy zazwyczaj na kilka sposobów:

  • Dodatkowo płatne wsparcie techniczne i serwery.
  • Mocno ograniczone funkcjonalności i bardzo wysokie koszty wdrożenia niezbędnych funkcji.
  • Darmowych pierwszy trzech użytkowników, ale gdy firma rośnie, kolejne konta są bardzo drogie.
  • Brak kontroli nad własnymi danymi.

Istnieją jednak na rynku elastyczne i niedrogie rozwiązania, które nie zaskoczą nas dodatkowymi kosztami, a idealnie sprawdzają się jako CRM dla małej firmy usługowej. Takim systemem jest między innymi polski Inflow CRM dostępny już od zaledwie 9 zł miesięcznie.

Co powinien zawierać CRM dla małej firmy usługowej?

Najważniejszą rzeczą jest możliwość dopasowania CRM-a do swoich potrzeb. Dodatkowe pola, indywidualny układ tabel czy zróżnicowane uprawnienia dla użytkowników. To podstawy od weryfikacji, których warto zacząć analizę potencjalnych systemów CRM dla firmy.

Operacyjnie firma usługowa będzie z pewnością potrzebowała:

  • Bazy klientów.
  • Modułu do zarządzania szansami sprzedaży.
  • Modułu do zarządzania zleceniami.

Funkcje takie jak kalendarz czy integracje z zewnętrznymi systemami będą dodatkowo podnosić efektywność systemu CRM.

Artykuł sponsorowany