3 kroki do sklepu internetowego

3 kroki do sklepu internetowego

25 września, 2020 0 przez Redakcja

Rozwój internetu i technologii mobilnych sprawia, że sklep internetowy to pomysł na biznes z dużymi szansami na sukces. Aby jednak tak się stało, należy płynnie przejść przez wszystkie etapy jego powstawania. Dobry i rentowny sklep internetowy to taki, który może zostać łatwo wyszukany przez użytkownika, jest dla niego przejrzysty, a zakup produktów nie wiąże się z trudnościami oraz wątpliwościami. Cel ten i poniższe kroki do niego prowadzące są uniwersalne, niezależnie od tego, czy nasz sklep jest drogerią ekologiczną czy miejscem z towarem specjalistycznym.

Domena i hosting

Jak każdy inny biznes, także i sklep internetowy wymaga rozpoczęcia od podstaw. Absolutne minimum to domena i hosting. Później zatroszczyć się trzeba jeszcze o platformę.

Domena to po prostu adres strony, hosting zaś – swego rodzaju dysk, na którym ulokowane będą pliki składające się na gotowy sklep. Obie usługi są płatne. Najczęściej rozlicza się je na zasadzie rocznego abonamentu. Wybór domeny jest ważny, ponieważ raz wybrana nazwa towarzyszy sklepowi przez cały czas. Można, rzecz jasna, adres ten zmienić, wiąże się to jednak z koniecznością powtórzenia pewnych działań, głównie tych związanych z widocznością w wyszukiwarkach. Znacznie lepiej więc wyróżnić się stałością w tym zakresie. W kwestii hostingu postawmy na niezawodność i stabilność. Im mniej przerw w działaniu, tym bardziej zadowolony klient.

Zadbać trzeba również o certyfikat SSL. Szyfrowanie połączenia zapewnia bezpieczeństwo wymiany danych, co jest wymogiem stawianym internetowym sklepom przez Google’a i popularne platformy sprzedażowe.

Platforma sklepu

Kolejną ważną decyzją jest wybór platformy. To ona po części determinować będzie dostępne działania i przyszłe możliwości rozwoju. Na tym etapie określić trzeba wstępne założenia związane ze sklepem i zastanowić się, ile kategorii produktowych przewidujemy, jakie funkcje okażą się potrzebne i jaki budżet możemy przekazać na początkowy rozruch.

W zależności od odpowiedzi na te pytania do wyboru mamy: gotowe platformy sklepowe, platformy typu open source oraz projektowa

ne indywidualnie sklepy internetowe. Najtańszą opcją na start jest ta pierwsza, ponieważ rozlicza się ją na zasadzie miesięcznego abonamentu. Finalnie może okazać się, że wcale nie wydamy mniej niż kosztowałby indywidualnie zaprojektowany sklep, dla początkujących biznesmenów rozbicie na swego rodzaju raty jest jednak bardzo korzystne. Minusem gotowych platform są ograniczenia: modyfikować swój sklep będziemy mogli tylko w obrębie oferty. Najpoważniejszy plus: duża intuicyjność.

Druga możliwość to gotowe platformy typu open source. Są one darmowe, wymagają jednak pewnych umiejętności w zakresie skonfigurowania ich i wdrożenia. Jest to wybór wyśrodkowany cenowo, a ponieważ nad systemem pracuje społeczeństwo, rozwój, aktualizacje i kolejne wtyczki są stale obecne w perspektywie.

Najdroższa opcja to indywidualnie zaprojektowany sklep internetowy. To najwyższy koszt, jednak w zamian zyskujemy witrynę skrojoną na miarę i dopasowaną do specyfiki branży i asortymentu. Minusem może być uzależnienie od wykonawcy sklepu. Jeśli będziemy chcieli wprowadzić zmiany i dodatkowe funkcje, skazani jesteśmy na pierwszego realizatora, a rezygnacja z jego usług często pociąga za sobą konieczność porzucenia platformy.

Wygląd i treść

To, w jaki sposób prezentować się będzie strona internetowa, ma duże znaczenie dla późniejszego sukcesu. Atrakcyjna witryna powoduje, że klienci chętniej dokonują zakupów. Obecnie na czasie jest minimalizm. Sklep internetowy zaprojektowany zgodnie z tym trendem nie powinien być przeładowany. Prosta, czytelna forma, atrakcyjne wizualnie zdjęcia i intuicyjna nawigacja. Sklep internetowy powinien być także responsywny, czyli dostosowany do specyfiki urządzeń mobilnych.

Współczesne projekty tworzone są w zgodzie z zasadami tzw. user experience. Rzecz w tym, by ścieżka zakupowa, czyli przyciski dodawania produktów do koszyka, sam koszyk, dokonanie płatności, była przejrzysta, łatwo zauważalna i dobrze wyeksponowana. Doświadczenia pokazują, że wszystkie te elementy przekładają się na liczbę zamówień.

Ważną kwestią są także fotografie oraz opisy produktowe, czyli coś, do czego wielu właścicieli sklepów internetowych nie przywiązuje wagi. To poważny błąd. Treści mają znaczenie dla pozycjonowania, czyli widoczności sklepu w wyszukiwarkach. Im lepiej dobrane słowa kluczowe i wartościowe informacje, tym lepiej. Zdjęcia prezentujące towar sprzyjają decyzji zakupowej. Ciekawym pomysłem są fotografie pokazujące produkt w użyciu, umożliwiające jego przybliżenie i obejrzenie z kilku perspektyw oraz materiały wideo.

Na stronie internetowej warto zapewnić także czysto zakupowe funkcjonalności. Najbardziej praktyczne są: możliwość dokonania zakupu bez konieczności zakładania konta, zapis do newslettera czy przypomnienie o porzuconym koszyku. Często wykorzystuje się również opcję dodawania produktów do listy życzeń lub schowka oraz dynamiczna cena w przypadku przedmiotów konfigurowalnych, na przykład mebli.

 

Artykuł sponsorowany